Što je influencer marketing i funkcionira li u 2020. godini?

U današnje vrijeme velika je vjerojatnost da ste čuli za pojam influencer marketing čak i ako spadate među stariju generaciju. Mlađim generacijama, tzv. „millennials-ima“ ovaj pojam potpuno je poznat, no znaju li na što se točno odnosi i kako funkcionira ovakva vrsta marketinga?

Kako se razvio influencer marketing?

Najprije uđimo u priču kako je došlo do razvoja influencer marketinga.
TV- reklame, jumbo plakati na cesti, radio reklame, a najviše pop-up prozori na internetu predstavljaju outbound marketing. Njihov je cilj privući pažnju kupaca prekidajući nas u trenutnim radnjama. No, većina ljudi je već „oglušila“ na takve vrste marketinga. Prebacujemo program čim vidimo reklame za „Top Shop“ ili ni ne obratimo pažnju na jumbo plakat pored kojeg prolazimo.

Ljudi su izgubili povjerenje, dosta im je marketinških zamki i sve češće kupuju proizvode na preporuku bliskih ljudi. Zbog toga inbound marketing postaje sve popularniji jer ne pokušava kupiti kupca, nego razviti želju da se sami zainteresiramo. Upravo na njihovim temeljima prije nekoliko godina pojavila se vrsta marketinga koja je postala najbrže rastući kanal oglašavanja. Poznatija je kao influencer marketing, a u fokus stavljaju utjecajne ljude (influencere) na određenom tržištu.

Tko su influenceri?

Osobe ili skupine ljudi koje imaju velik utjecaj na ljude, ali samim tim i na donošenje poslovnih odluka zbog svojeg ugleda, veza ili mišljenja. Bitna razlika zbog koje ih ne poistovjećujemo s „celebrityma“ iako to mogu biti na određeni način. Influencer, u pravom smislu, je najčešće netko koga srećete tokom popodnevne šetnje.

Današnji svijet tehnologije otvorio je vrata mnogim ljudima koji nikada nisu mogli ni sanjati da će ostvariti ovakvu vrstu popularnosti, a i novce koji idu uz to. Društvene mreže su moćne platforme za poslovanje, stoga influnceri koriste influencer marketing, jednu je od najjeftinijih vrsta marketinga. Otvorili su račune na Instagramu, a potom korak po korak stekli današnju slavu. Prikupili su fanove i s njima stvorili vezu, a ljudima postali pristupačniji jer s njima osjećaju veću povezanost budući da ih gledamo kao „obične ljude“.

Povećavajući broj pratitelja postaju poželjniji određenom poduzeću jer tako veći broj ljudi pogleda proizvode koje promoviraju, a k tome i preporuči prijateljima. Čak 94% ljudi reklo je da više vjeruje preporukama prijatelja nego bilo kakvom drugom promoviranju. To je ono s čime poduzeća računaju, smanjuje im se vrijeme „traženja“ kupaca ukoliko nađu odgovarajućeg influencera, a ujedno influenceri imaju korist jer dobivaju besplatno proizvode ili novčanu naknadu. Bilo odjeća, hrana, elektronički uređaji ili čak besplatno odsjedanje u određenim hotelima.

Svakodnevno ih pratimo na You Tube-u, Instagramu, Twiteru ili drugim mrežama i imamo osjećaj kao da ih poznajemo. Dio smo njihove svakodnevnice, “lajkamo” i komentiramo im fotografije, a ako nam odgovore to još više povećava osjećaj bliskosti. Prema istraživanju, 70% tinejdžera izjavilo je da više vjeruje You Tube influencerima nego poznatim ličnostima. Ujedno, društvene mreže su izvor njihovog financiranja. Influenceri imaju velik cjenovni rang ovisno o popularnosti (broju pratitelja), ali i grani poslovanja kojom se bave.

Postoje influnceri za sport, turizam, modu, kućne ljubimce, noćni život, glazbu, putovanja, roditeljstvo i još puno raznih. Od par klikova koje naprave na svojim korisničkim računima kako bi promovirali neki brend, stvorili su carsta. Nema određenog tipa ljudi koju su influenceri, to može biti svatko od nas. Poduzeća se sve češće odlučuju na ovakakav način promoviranja jer ga smatraju učinkovitim. 51% trgovaca izjavio je kako smatraju da dobivaju bolje kupce putem ove vrste promoviranja, dok je 59% poduzeća zahvaljujući „influencer marketing-u“ povećalo prihode u protekloj godini.

Kako influenceri funckioniraju?

Kao što već znamo, svatko želi reklamirati velika poduzeća i poznate brendove, no što je s malim poduzećima koja se tek probijaju na tržište ili nikako ne uspijevaju probiti se? Tu nastapaju influnceri.

Bitno je da pronađete osobe koje nemaju preko 10 000 pratitelja te da imate proizvod koji je popularan i koji je lako reklamirati. Ovakav način reklamiranja je najjeftiniji jer ukoliko nađete influencere koji nemaju previše pratitelja umjesto novaca dajete svoj proizvod. Kod poduzeća koja imaju određena novčana sredstva reklamiranje proizvoda kroz „poznate osobe“ uključuju i nagradne igre te tako povećava prodaju određenog proizvoda.

Stoga, influnceri ustvari djeluju kao posrednici između poduzeća i kupaca. Bitno je da nađete određenog influencera čije djelovanje se poklapa s vašim proizvodima ili uslugama. Ukoliko influenceri počnu imati previše pratitelja to isto tako može biti loše jer postaju dosadni ljudima s reklamiranjem puno različitih proizvoda te se tako gubi povjerenje. Influencer marketing predstavlja sivo tržište na kojem se izbjegava plaćanje oglašivačkog poreza. Svoje proizvode “poklanjaju” influencerima da bi ih se reklamiralo bez očite reklame.

Istraživanja su pokazala da poduzeća zarađuju oko 44 kune na jednu uloženu kunu u influencer marketing, a o cijenama koje sami influenceri zarađuju možemo vidjeti u sljedećem poglavlju.

Koliko influenceri naplaćuju?

Poznata je stvar kako se ne zna točan broj zarade influencera. Sve ovisi od osobe do osobe, od broja pratitelja, ali i niše kojom se bavi. Brojke koje su se pojavile u Hrvatskoj osvanule su na profilu Sonje Kovač, mlade influencerica čija glavna grana su putovanja i odjeća promovirajući hotele i razne brendove.

Sonja ima 426 000 pratitelja na Instagramu što je, a njezine cijene se kreću ovako; Giweaway 9 000 kn,  cijena za objavu na njezinom blogu 7 000 kuna, ukupna cijena cijelog ‘paketa’ usluga za tri mjeseca je 61.500 kuna, odnosno 51.500 kuna s popustom. Ukoliko se uzme jeftiniji paket s jednom objavom mjesečno cijena ispada 19 500, a 6 500 kn ako govori o određenom brendu na svojem You Tube kanalu.

Vidimo da se od ovakve vrste posla može itekako dobro živjeti, a samo možemo zamisliti koliko tek zarađuju influenceri poput Elle Dvornik ili njezine najbolje prijateljice Jelene Perić s preko milijun pratitelja.  Poznate su i okvirne „cifre“ u ostatku svijeta koje se kreću oko $1000 ili manje za objavu na blogu, $500 do $250 za Facebook objavu te $200 do $150 za objavu na Twitteru. Sve ovisi o broju pratitelja, a pod tim smatramo „prave profile“ jer se ljudi upuštaju u kupovinu lažnih profila kako bi ostvarili što veći broj pratitelja.

Sve češće se pojavljuje informacija kako u 2019. godini oni s do milijun pratitelja mogli su zaraditi oko $10 000 po objavi, ovisno o grani o kojoj se radi, dok oni preko milijun pratitelja imaju zaradu od $100 000 do $250 000 po objavi, pogotovo ukoliko se radi o objavama na You Tube-u. Možemo samo zamisliti do kud se popnu ove cifre na kraju godine, a sve to za samo nekoliko klikova na internetu.

Isplati li se influencer marketing u 2020. godini?

U posljednje vrijeme svjedoci smo brojnih kritiziranja influencer marketinga i samih influencera. CNCB je nedavno objavio kako će Influenceri s lažnim pratiteljima brendove koštati preko 1,3 milijardi dolara u šteti. Nisu jedini, sve je više onih koji tvrde kako influencer marketing izumire. Ipak, brojke dokazuju suprutno. Interes za temu Influencer Marketing i dalje je u konstantom porastu, a tvrtke sve više svojeg markting budžeta usmjeravaju upravo u taj kanal.

Točnije, čak 63% tvrtki kaže kako će svoj budžet za Influencer Marketing dodatno povećati. Dok čak 92% njih kaže da je Influencer Marketing vrlo uspješna taktika oglašavanja.

Trend koji se pojavio i koji bi mogao biti sve važniji jest ulaganje u tkz. mikro influencere; profile sa do 10.000 pratitelja. Pretpostavka je da će takvi profili imati odaniju fan bazu te manje lažnih pratitelja od onih sa bazom od nekoliko stotina tisuća ili milijuna pratitelja. Osim što će ovakvi profili s vama surađivati vrlo vjerojatno besplatno, tj samo za zamjenu za vaš proizvod, druge dvije pretpostavke su točne te se slažem da je ovo najbolji i najefikasniji način influencer marketinga.

Dakle, prema brojkama Influencer Marketing je i dalje živ i pokazuje dobar ROI. Moj savjet je da prije svake suradnje provjerite fan bazu influencera u kojeg odlučite ulagati. Postoji nekoliko alata koji će vam to omogućiti, poput Hype Auditora ali ponekad je dovoljno i samo ručno prolistati po profilu influencera.

Ako ima puno profila čudnih imena; sa brojkama i riječima koje nemaju smisla, profila bez profilnih slika, profila bez objava te profila koji prate po nekoliko tisuća osoba jasno je da se radi o kupljenim followerima. Takve “influencere” svakako izbjegnite.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Fill out this field
Fill out this field
Unesite valjanu adresu e-pošte.
You need to agree with the terms to proceed

Izbornik